dinsdag 23 maart 2010

Linus Narran !





Hij is er eindelijk! Linus Narran Baeten, geboren in water op 18 maart 2010 om Ou51.
50,5 cm klein en 3kg 460.

En hier ons verhaal, over de gedroomde natuurlijke bevalling in bad :

Het begon allemaal op woensdag 17 maart. Ik had last van harde buiken, maar dacht opnieuw aan een valse start dus deed gewoon verder met mijn bezigheden. Om mezelf en Joppe wat afleiding te geven, nodigde ik nog enkele andere mama's met zonen uit waarmee we een leuke maar vermoeiende namiddag beleefden. Ondertussen nog altijd stevige harde buiken (die achteraf dus eigenlijk weeën bleken te zijn). Toen het huis weer leeg was en Iwan terug thuis, besloot ik te gaan douchen. Ik dacht dat de harde buiken hierdoor zouden afnemen maar dat deden ze niet, integendeel.
Na een telefoontje kwam vroedvrouw Birgit een kijkje nemen. En ja hoor, ik had al 5 cm opening! Marieke en Cenydd werden opgetrommeld om Joppe in bed te steken en wij 'sprongen' in de auto. Onderweg nog even gebeld naar mama en papa. Zij zouden die avond nog oprijden om op Joppe te letten.

In de auto drong het tot ons door : de opvang voor Joppe is in orde en het is begonnen, écht begonnen!

Om 20u kwamen we aan in het ziekenhuis. Daar moest ik even aan de monitor. Ik koos de bal als zitplek om de weeën door te komen. Deze waren voorlopig nog héél goed op te vangen.
Na de monitor zaten we nog steeds op 5 cm, ik moest even wat andere houdingen proberen om het kleintje de ruimte te geven om helemaal in te dalen. Dus onder de douche en op handen en knieën op bed.
Het hielp, 6 cm en hij was een stukje meer ingedaald.
De weeën begonnen elkaar sneller op te volgen, om de 4 minuten ongeveer. Ze werden ook heviger en steeds moeilijker om op te vangen. De vroedvrouw maakte het ontspanningsbad klaar. En van daaruit ging het heel snel....na een paar weeën in het bad zat ik plots aan 8-9 cm en voelde ik een kleine persdrang. De vliezen wouden nog steeds niet breken.
Rond 23u werd mijn gynaecologe opgebeld. Wij verhuisden ondertussen naar de kamer met het bevallingsbad.
Eenmaal daar aangekomen werd ik echt overspoeld door de weeën. Ze kwamen snel en waren erg moeilijk om op te vangen. Even schoot ik in paniek 'ga ik dit wel kunnen?'. De gynaecologe kwam op het juiste moment binnen en stelde me gerust. Ze toonde me hoe ik moest ademen en mijn stem juister te gebruiken. Ik kalmeerde.

Iets voor middernacht: 10 cm en Linus was volledig ingedaald. Ik bleek stevige vliezen te hebben die maar niet wouden breken. De vroedvrouw hielp een beetje en daarna mocht ik in bad. Iwan kwam achter me zitten om me te ondersteunen. De lichten werden gedimd, enkel de lamp boven het bad stond aan. Het was vredig. Enkel Iwan, ik, de vroedvrouw en de gynae. Ik voelde dat ik moest persen, het einde was in zicht.
Het persen was een bijzonder gevoel, de oerkracht waar elke vrouw die bevallen is van spreekt.
Na een uur persen was hij er, na een mooie overgang van buik naar water, mocht ik hem zelf uit het water nemen....

Een wonder, ons tweede kereltje. De pijn was al snel vergeten.
Na een tijdje mocht Iwan de navelstreng doorknippen. Linus werd op zijn blote buik gelegd en de vroedvruw en gynaeologe hielpen me uit bad op het de grote rustmatras. De moederkoek werd geboren en een klein inwendig scheurtje gehecht. Ik had ondertussen maar oog voor één ding: het kleine wezentje op mijn blote borst.

De vroedvrouw en de gynae verlieten de kamer en lieten ons bekomen. Een uur of twee lagen we daar, met ons drietjes te genieten. Linus dronk voor het eerst een paar slokjes aan de borst.
Linus werd gewogen en gemeten en we werden naar de materniteit gebracht. Het was een rustige nacht, Linus dronk nog een paar keer maar moest vooral ook zelf nog bekomen van zijn avontuur.

Sinds vrijdagmorgen zijn we thuis, met zijn vieren. Sindsdien is het aanpassen maar vooral genieten van ons nieuw gezinnetje. Linus is een rustige en tevreden baby. Hij is een natuurtalent aan de borst en weegt ondertussen 3kg580 !

Joppe is erg lief voor zijn kleine broer en begrijpt stilletjes wat er allemaal aan het gebeuren is.

Meer nieuws over onze eerste dagen samen binnenkort. Ook de foto's volgen nog !

Groetjes vanop onze enorme roze wolk !
Caro,Iwan,Joppe en Linus

2 opmerkingen:

bieke zei

Wat een prachtig mannetje...past prima in jullie prachtige gezin. Ik kom binnenkort even mee op de wolk zitten...

Bieke

Larisa zei

Een hele dikke proficiat voor jullie!!! Super!!! groetjes Larisa